Fietspad naar Epe wordt zondermeer beter

Fietsersbond doet suggesties voor Spoorfietspad

320918199_1542586112854891_4900087727220549467_n

Al een flink aantal jaren houdt het Spoorfietspad de gemoederen bezig. Niet alleen in Apeldoorn, maar ook in de gemeente Epe.

Nadat in 2021 de plannen voor een vlotte en veilige fietsroute door de Apeldoornse gemeenteraad werden afgeschoten (te duur), moest er een nieuw plan worden gemaakt. Minder kostbaar en dus: minder breed en minder andere extra’s. Geen verlichting, geen optimale breedte…

Nieuwe plannen

In een bijeenkomst op 9 mei jl. zijn omwonenden en andere betrokkenen geïnformeerd over de nieuwe plannen. De tekeningen konden van tevoren en ter plekke uitgebreid worden bekeken.

Op de website van de gemeente zijn de plannen in te zien:

https://www.apeldoorn.nl/nieuwbouw-en-ontwikkeling/dorpen-en-buitengebieden/verbetering-fietsroute-apeldoorn-vaassen

Reactie Fietsersbond Apeldoorn

Globaal zijn we heel positief over de nieuwe plannen. Het hele traject wordt immers opgeknapt! Verbetering is eindelijk in zicht.

Na de informatiebijeenkomst heeft Fietsersbond Apeldoorn de volgende zaken onder de aandacht van de projectleider gebracht:

1. Geef fietsers voorrang op de Astaweg

De plaatsen waar het fietspad een weg kruist (met veelal autoverkeer) zijn bijna allemaal zó vormgegeven dat het kruisende verkeer (veelal auto’s) wordt afgeremd en de fietser voorrang krijgt. Op twee plaatsen is dat niet het geval: aan de Astaweg en de Papegaaiweg.

Waarom deze keuze gemaakt wordt, was ons onduidelijk. We zouden graag zien dat autoverkeer op Astaweg wordt omgeleid naar de Pagegaaiweg. Dat is maar een korte extra afstand en scheelt weer een kruising. Voor fietsers betekent het wel een verbetering van de veiligheid.

Knipsel 3 Astaweg Papegaaiweg

2. Onverplicht fietspad: gemiste kans

Het nieuwe fietspad wordt onverplicht. Dat betekent dat gebruikers met een speed pedelec (‘snelle e-bike’) er geen gebruik van kunnen maken. Dat zal het gevolg zijn van de beperkte breedte van het nieuwe fietspad, maar is tegelijkertijd een gemiste kans. Juist nu de overheid inzet op meer woonwerk-verkeer per fiets, kan de speed pedelec bij een langere afstand interessant zijn. Nu wordt de berijder van zo’n snelle e-bike naar de Oude Zwolseweg gedirigeerd.

3. Snelheid kruisend verkeer

Het auto-, vracht- en landbouwverkeer dat het fietspad kruist, wordt met verhoogde plateaus tot lagere snelheden gemaand. Hoe effectief zijn die? Volstaat dat? Zijn de drempels afdoende?

In de tekeningen staan geen details over de afmetingen. In de stukken die naar de gemeenteraad zijn gegaan, betreft het 8 en 12 cm. Is dat in lijn met richtlijnen?

En hoe zit het met de afstand tussen de drempels en het fietspad. Wat is daarbij de CROW-richtlijn? Is die ook toegepast?

4. Verlichting en kantlijnmarkering

De verlichting langs het fietspad is niet dimbaar en niet gevoelig voor nadering van verkeer. Op de Klaverweg (langs de F344, fietsroute van Apeldoorn naar Deventer) is dat wel toegepast. Waarom hier niet? Te kostbaar?

Goede straatverlichting bij de kruisingen is in elk geval een ‘must’.

Ook kantlijnmarkering is van belang voor fietsers, bij slecht weer en in de avond/nacht (net zoals langs het Apeldoorns Kanaal, richting Brummen).

Knipsel Dynamische verlichting

Reactie deze zomer

Het is duidelijk: we hebben nog wel een aantal suggesties en vragen. Later deze zomer hopen we daar reactie op te krijgen.

Intussen wordt er ook in Epe nagedacht en getekend aan het fietspad in die gemeente. Uitgangspunt is wel dat men het goed wil laten aansluiten op het Apeldoornse deel.

Categorieën