Fietsers op hoger punt geraakt
Ook fietsers en voetgangers zijn slechter af als ze botsen met een SUV of cross-over, zo bleek al eerder uit onderzoek. Aangenomen wordt dat de vaak hoekige carrosserie van dit soort auto’s eerder voor letsel zorgt, maar uit een nieuwe studie van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) blijkt het zwaardere letsel vooral wordt veroorzaakt doordat SUV’s fietsers op een hoger punt raken.
Kans op overrijden groter
“SUV’s hebben daardoor de neiging om fietsers op de grond te gooien, waarbij de kans bestaat dat ze vervolgens worden overreden, in plaats van ze op de motorkap van het voertuig te tillen, wat standaard auto’s vaak wel doen”, zegt IIHS-statisticus Sam Monfort, hoofdauteur van het onderzoek. Voor zijn studie evalueerde Monfort gedetailleerde ongevallengegevens van 71 fietsongevallen in de Amerikaanse staat Michigan.
Dealers verkopen graag SUV's
Meer slecht nieuws voor fietsers: autodealers verdienen meer aan een SUV dan aan een paar kleinere autootjes. Ze verkopen ze dus maar al te graag. Dat was te lezen in een ander artikel, in Vrij Nederland. In coronatijd moesten fabrikanten hun productie terugschroeven. Minder auto’s, minder verschillende types. Ze kozen voor … Inderdaad, de SUV’s. En voor die SUV’s wordt nu ook een veel groter reclamebudget uitgetrokken. Stoer, makkelijk instappen… Voordelen te over.
Categorieën